Algemene Voorwaarden van MV-Point
Deze Algemene Voorwaarden gelden met ingang van 1 Januari 2023 en zijn van toepassing op alle verkopen en
handelingen verricht door MV-Point.
0) DEFINITIES
In deze Algemene Voorwaarden betekent:
- Voertuigen: auto, motor, scooter, brommer en fiets
- G1: garantie met betrekking tot marge-voertuigen
- Slijtageonderdelen: voorbeelden zijn banden, remblokken/remschijven, kettingsets, snaar, rollers/geleiders
en keringen
- Reparateur: MV-Point
- Verlener: de verlener is de eigenaar van het voertuig
- Consignataris: de consignataris heeft het voertuig van de verlener in beheer met doel tot verkoop
1) REPARATIES
1.1) Prijs: de reparateur geeft vooraf een prijsindicatie af. Wordt bij een niet-vaste prijs het repareren van de
motorfiets meer dan 20% duurder dan vooraf bij benadering was aangegeven, dan moet de reparateur deze
kostenstijging met de consument bespreken.
1.2) Als een consument bij de opdracht vraagt om de oude onderdelen, dan krijgt hij die na het vervangen in
zijn bezit. Als de consument niet of niet op tijd – binnen 7 dagen na factuurdatum - om de onderdelen heeft
gevraagd, dan worden de vervangen onderdelen ook eigendom van de reparateur, zonder dat de consument
een vergoeding hiervoor krijgt.
1.3) Aan reparaties worden geen rechten en/of garanties ontleend. Dit geldt voor alle reparaties particulier,
zakelijk en/of op marge-voertuigen, tenzij anders vermeld is op de verkoopfactuur.
1.4) Op onderdelen gebruikt tijdens een reparatie wordt enkel garantie verleend als dit te verhalen is bij mijn
leverancier.
2) VERKOPEN / INKOPEN
2.1) De consument heeft zelf inspectieplicht en krijgt voor de aankoop van het voertuig de gelegenheid het
desbetreffende voertuig te onderzoeken en testen. Het is de consument bekend dat de voertuigen door de
verkoper verkregen zijn via de tweedehandsmarkt. Als gevolg daarvan is de historie van het voertuig niet door
de verkoper te garanderen en zijn dus eventuele verborgen gebreken voor rekening van de consument. De kmstand wordt vastgesteld op basis van uitlezing van de ODO-teller/het dashboard.
2.2) Verkopen: gaat het verkochte voertuig kapot of verloren voordat het voertuig aan de consument is
geleverd, dan komt dit voor rekening en risico van de verkoper. Na levering is dit voor rekening en risico van de
consument.
2.3) Inkopen: gaat het in te kopen voertuig kapot of verloren voordat het voertuig aan de inkoper is geleverd,
dan komt dit voor rekening en risico van de consument, zijnde de verkoper. Na levering is dit voor rekening en
risico van de inkoper.
2.4) Op verkochte onderdelen/accessoires worden geen rechten en/of garanties ontleend tenzij dit te verhalen
is bij mijn leverancier.
3) GARANTIE
3.1) Garantie op nieuwe voertuigen wordt verleend op basis van fabrieksgarantie en de daarbij algemeen
geldende voorwaarden.
3.2) Garantie op marge-voertuigen (G1) wordt alleen verleend na afleverbeurt. Deze garantie moet zijn
vermeld op de verkoopfactuur. Indien geen garantie op de verkoopfactuur is vermeld wordt er in geen enkele
vorm garantie verleend.
3.3) Inhoud G1-garantie: 3 maanden garantie, tot een maximum van 3000km vanaf factuurdatum. Dit onder
aantoonbaar normaal gebruik conform algemeen geldende maatstaven. Slijtageonderdelen en/of elektrische
delen zijn van garantie uitgesloten.
3.4) Inhoud afleverbeurt: marge-voertuigen met garantie worden geleverd met afleverbeurt. De afleverbeurt
bestaat uit een externe optische controle op technische werking van het voertuig. Daarnaast bestaat de
afleverbeurt uit het verversen van de motorolie, vervangen van het oliefilter, onderhoud van de ketting en het
verversen van de remvloeistof.
3.5) Aanspraak op garantie vervalt indien de verkoper niet in de gelegenheid wordt gesteld om de gebreken
alsnog te verhelpen. Facturen van derden worden niet vergoed.
4) BETAAL-/OPHAALTERMIJN
4.1) Reparaties: er geldt een particulier vastgestelde betaaltermijn van 7 dagen. Bij overschrijding wordt een
herinnering gestuurd. De betalingsherinnering geldt nogmaals 7 dagen. Hierna geldt een eenmalige wettelijke
vastgestelde boete van 40 euro excl. BTW + een marktconforme rente over de overschreden periode.
4.2) Verkopen: er geldt een particulier vastgestelde betaaltermijn van 14 dagen. Bij overschrijding wordt een
herinnering gestuurd. De betalingsherinnering geldt 7 dagen. Hierna geldt een eenmalige wettelijke
vastgestelde boete van 40 euro excl. BTW + een marktconforme rente over de overschreden periode.
Voertuigen dienen volledig betaald te zijn voordat levering plaatsvindt. Tot die tijd blijft het voertuig in
eigendom van de verkoper.
4.3) De consument ontvangt bericht dat het voertuig gereed is voor ophalen. Als de consument het voertuig
niet binnen 5 werkdagen ophaalt nadat hij of zij bericht heeft ontvangen, waarvan de datum overeenkomt met
factuurdatum, dan wordt een vergoeding voor stallingskosten in rekening gebracht. De stallingskosten
bedragen 2,50 euro excl. BTW per dag.
4.4) Retentierecht: de reparateur kan retentierecht uitoefenen op het voertuig, onderdeel of accessoire. Dit
betekent dat de reparateur het voertuig, onderdeel of accessoire pas teruggeeft als de consument de rekening
voor deze of eerdere werkzaamheden of andere kosten heeft betaald.
5) CONSIGNATIE
5.1) De verlener wenst zijn voertuig te verkopen via de consignataris en is daarom bereid deze ter
beschikking te stellen aan de consignataris totdat deze een koper hee gevonden. Indien de
consignataris het voertuig verkoopt dan geldt er een betalingstermijn van 14 dagen geteld vanaf het
moment dat de consignataris een verkoopovereenkomst hee gesloten met een derde. Tot die jd
behoudt de verlener het eigendom van het voertuig ongeacht of het kenteken op diens naam staat.
Betaling dient giraal te geschieden op het in de consigna e-overeenkomst vermelde IBAN-nummer
van de verlener onder kopje 1 en op een wijze waaruit duidelijk moet blijken dat het om de betaling
van de betreffende overeenkomst gaat. Wenst de consignataris chartaal te betalen om wat voor
reden dan ook dan dient hij/zij zelf zorg te dragen voor het kunnen aantonen dat er betaald is. De
verlener behoudt te allen jde de mogelijkheid het voertuig zelf te verkopen, maar dient wel de door
de consignataris redelijk gemaakte kosten te vergoeden.
5.2) De consignataris wenst het voertuig van de verlener te verkopen op basis van no cure no pay,
tenzij de verlener het voertuig zelf verkoopt. De consignataris draagt zorg zich voor de verkoop in te
spannen. Hij is bereid het voertuig jdelijk in ontvangst te nemen en te kopen van de verlener in het
geval en op het ogenblik dat hij een verkoopovereenkomst sluit met een derde. Het is de
consignataris niet toegestaan het voertuig aan te wenden voor eigen gebruik of ter beschikking te
stellen aan een derde anders dan wat gebruikelijk is om tot een verkoopovereenkomst te komen. Zo
is consigna e door de consignataris aan een derde (zowel een natuurlijk als rechtspersoon) of
verhuur niet toegestaan, maar een proefrit indien niet langer dan gebruikelijk wel. Tijdens een
dergelijke proefrit dient de consignataris zorg te dragen voor een we elijke
aansprakelijkheidsverzekering zoals bedoeld in de wet aansprakelijkheidsverzekering motorrijtuigen
van 30 mei 1963. Tevens is de consignataris verantwoordelijk voor verkeersovertredingen die jdens
de terbeschikkingstelling plaatsvinden. De consignataris is aansprakelijk voor schade aan het voertuig
die is ontstaan jdens de terbeschikkingstelling en indien er sprake is van een totaal verlies van het
voertuig door bijvoorbeeld diefstal, brand of dergelijke dan verplicht de consignataris zicht tot het
betalen van het volledige bedrag wat de consignataris en de verlener zijn overeengekomen in de
consigna e-overeenkomst. Ongeacht of de consignataris zich hiervoor hee verzekerd, op 5.2) is
uitzondering van toepassing mits aantoonbaar schri elijk is vast gelegd.
6) RECHTSKEUZE
Op deze Algemene Voorwaarden is Nederlands Recht van toepassing.
Laatst bijgewerkt: 23 Februari 2024